از يك نگاه كلي آرامگاه محلي براي دفن اموات است كه سازماني فارغ از دغدغه هاي جانبي، تمركز و نگاه تشكيلاتي خود را بر روي موضوعات خاص آن (مانند تغسيل، تكفين و تدفين) معطوف نموده و به لحاظ جاذبه هاي نوشتاري و مفهومي، نام آرامستان را با خود همراه كرده است. اما با نگاهي كلان تر و دقيق تر، آرامگاه تعاريف جامع تري هم دارد كه البته با اين نگاه هم مي توان به اهداف متعالي سازمان آرامستانها دست يافت. آرامگاه امانتدار عزيزترين امانتهاي مردم است. آرامگاه تنها مكاني است كه هر روز و هر هفته ميزبان بخش بزرگي از جامعه در متنوع ترين شكل خود به لحاظ اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و ... مي باشد. آرامگاه محل عبرت و پند آموزي است. آرامگاه محل مرور اعمال است. آرامگاه محلي است كه متبرك به حضور شهدا و صلحاست. آرامگاه تنها مكاني است كه فقير و غني، پير و جوان، خرد و كلان، عالم و جاهل و ... را در خود جاي داده است و بسياري ديگر از تعاريف كه نقش ممتاز سازمان آرامستان را در هر شهري روشن و هويدا مي سازد. به واقع جايگاه آرامستان كاركردي چند وجهي در درون شهر دارد. از يك سو نقشي كاملا ديني و شرعي بر عهده آن است، از سوي ديگر نقشي كاملا بهداشتي ايفا مي نمايد. از يك منظر كاركردي كاملا فرهنگي دارد و از منظري ديگر كاركردي كاملا اجتماعي. اعتبار كلي آرامستان، نبض احساس جامعه است كه بايد حتما نگاهي كلان و توسعه يافته بدان داشت و در صورتيكه در هر يك از ابعاد ضعف، مشكل و عدم توجه بهينه وجود داشته باشد، اثرات و تبعات آن عينا به جامعه منتقل خواهد شد.


   اهم وظایف و ماموریت های سازمان آرامستان های شهرداری بابل در چارچوب وظایف قانونی شهرداری به شرح ذیل است:
1- مدیریت ایجاد آرامستان و توسعه و تجهیز مکان های تغسیل، تکفین و تدفین درگذشتگان با رعایت مسائل شرعی و بهداشتی.
2- نظارت بر فرایند تغسیل، تکفین و تدفین در تمامی مکان های دفن درگذشتگان مطابق ضوابط و مقررات با همکاری دستگاه های ذی ربط از قبیل پزشکی قانونی، ثبت احوال، شبکه بهداشت و درمان، دانشگاه های علوم پزشکی، مراکز امدادی، انتظامی و امنیتی.
3- مدیریت حمل درگذشتگان و اعطای مجوز، لغو و تمدید فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در این زمینه.
4- ایجاد سامانه جامع آمار، اطلاعات و پایش مربوط به درگذشتگان و برقراری ارتباط امن با مراکز ذی ربط از قبیل پزشکی قانونی و ثبت احوال.
5- رعایت استانداردها، ضوابط و مقررات ایمنی، بهداشت و محیط زیست در حوزه فعالیت.
6- برنامه ریزی و اقدام برای پیش بینی و تامین فضای مورد نیاز برای قبور، تجهیزات و امکانات مورد نیاز به هنگام بروز سوانح و حوادث طبیعی و غیر مترقبه.
7- آموزش شهروندی و ارتقاء آگاهی های عمومی در زمینه آرامستان ها و بسترسازی لازم به منظور جلب مشارکت های مردمی با استفاده از ظرفیت های شورای اسلامی شهر.
8- ارائه خدمات و مشاوره تخصصی به سایر شهرداری ها، دهیاری ها، شهروندان، ارگان ها، سازمان ها، نهادها، نیروی نظامی و انتظامی با اخذ تعرفه بهاء تمام شده خدمات.
9- توسعه و استفاده از ظرفیت واقفین، خیرین، تشکل های تخصصی و حرفه ای، شرکت های تعاونی و خصوصی با رویکرد خرید خدمات، سرمایه گذاری، مشارکت و واگذاری مدیریت واحدهای تحت مالکیت شهرداری به آن ها.

کاربران آنلاین14
بازدیدکنندگان امروز 129
بازدیدکنندگان دیروز 427
کل بازدید ها 800336